Strafke
header-stripes

Open VLD racet van Limburg naar Brussel

Geschreven door Stefanie Radoux op dinsdag 14 mei 2019 in rubriek Streeknieuws

Fotograaf: Truineer
“Te land, ter zee en in de lucht” is terug, ware het niet dat Open VLD er nog “met het openbaar vervoer” aan toevoegde. Niet om er een spelletjesprogramma van te maken, maar een echte race voor wie er het eerst in Brussel zou arriveren

“We vertrekken met vijf verschillende vervoersmodi tegelijk van Gingelom naar Brussel. Daarbij gaan we ook minder conventionele vervoersmiddelen niet uit de weg, zo zullen we steppen en liften over de autoweg én ook via de lucht.” gaat initiatiefnemer Kristof Schiepers van start. “Door de situatie waarin Limburg verzeild is geraakt, is er ook een grote wil om er iets aan te doen en zelfs te experimenteren. Alles is beter dan de huidige situatie. Daarom kaarten we de situatie nog een keer aan en lanceren wij een rits van vernieuwende mobiliteitsvoorstellen om letterlijk en figuurlijk uit de impasse te geraken.”

Een aantal liberale excellenties trok dus deze morgen vanuit Montenaken richting Brussel. En de wedstrijd werd gewonnen door … de motards. Zij arriveerden eerst in Brussel, gevolgd door de autobestuurders. Als nummer drie arriveerden de reizigers die trein, tram en bus gebruikten. Een vierde stek was er voor de alternatievelingen die de step namen en naar Brussel liftten en als laatste arriveerde Johan Mas, die wel het snelste vervoermiddel koos maar als allerlaatste in Brussel aankwam …  met het vliegtuig.

“Mobiliteit betekent vrijheid. Het is een recht voor elk individu om zich te kunnen verplaatsen of dingen tot dicht bij huis te krijgen. De uitdaging is dus om onze bestaande infrastructuur zo efficiënt mogelijk te benutten en om buiten de platgetreden paden te treden, zodat iedereen zich in alle vrijheid kan verplaatsen”, zegde verliezer van de race, Johan Mas, schepen in Sint-Truiden.

“Open VLD pleit dus onomwonden voor meer “Limburg”. Open VLD legt het Limburgnet op tafel. Een integrale visie met Hasselt als centrale hub waar treinlijnen, Spartacus-lijn(en), snelle buslijnen samenkomen in een hop-on hop-off”, vindt Evi Robert. 

“Een systeem, waarbij een snelle verbinding vanuit Hasselt naar rest van het land klaar staat. Je stapt af om over te stappen en je aansluiting staat al klaar mét laatavondgaranties. Gratis parkings bij deze stations stimuleren pendelaars die een klein traject met de wagen moeten afleggen. Wij pleiten ervoor om de bestaande infrastructuur efficiënt te gebruiken maar een compleet ander aanbod en een andere organisatie van ons openbaar vervoer te hanteren,” besluit Vlaams Parlementslid Marino Keulen.

Ook het rekeningrijden kan niet rekenen op enige goodwill van Open VLD. “We gaan mensen niet bestraffen als er geen alternatief voorhanden is. Daarom is rekeningrijden geen optie voor Open VLD in Limburg zolang er niet voldoende alternatieven zijn. 

 

Reacties



Ve zitten och op Faceboek