Strafke
header-stripes

Hasp-O Zepperen op exclusieve stage in Frankrijk

Geschreven door Truineer op zaterdag 7 december 2019 in rubriek Nieuws

Fotograaf: Truineer
Hasp-O Zepperen is vorig schooljaar gestart met het indienen van een Erasmus+ voor de leerlingen van de 3de graad Office (Kantoor). “We hebben een projectvoorstel ingediend bij EPOS (Europese Programma's voor Onderwijs, Opleiding en Samenwerking) Vlaanderen. Vandaag kregen we het goede nieuws dat we geselecteerd zijn”, meldt directeur Catharina Peersman.

“We behaalden een prachtige score van 72 op 100, en kregen een beurs toegekend van 55 896,00 EUR voor dit project. Volgend schooljaar trekken de leerlingen van Office & Logistical Assistant  en  Business Support op administratieve en logistieke stage in Nîmes.”
Erasmus+ is een Europees programma voor onderwijs in Europa. Het biedt de mogelijkheid om alle Europeanen te laten studeren, een opleiding te volgen en/of ervaring op te doen in het buitenland.
Concreet wil dit zeggen dat Hasp-O Zepperen met de leerlingen die nu in 5OLA en 6OLA  zitten, volgend schooljaar in het voorjaar op buitenlandse stage zullen trekken naar Nîmes (Frankrijk) en dit voor twee weken. Alle kosten verbonden aan deze buitenlandse stage zullen gedragen worden door de Europese financiering vanuit Erasmus+.
“We willen vanuit Hasp-O Zepperen nog sterkere en gemotiveerdere leerlingen afleveren die vanuit levensecht leren een motiverende ervaring in de buitenlandse praktijk hebben opgedaan, en zo betere kansen hebben op de arbeidsmarkt. We horen het nog te vaak, dat onterechte “wij zijn ‘maar’ BSO”, en daar wilden we dus iets aan doen. Met dit traject willen we de leerlingen arbeidservaring laten op doen in het buitenland. Ze zullen effectief stagelopen als logistiek medewerker in verschillende winkels en als administratief medewerker bij een crèche, gemeentehuis, secretariaat van een basisschool en de dienst voor toerisme. Tijdens deze werkmomenten ervaren ze dat ze voldoende vaktechnisch geschoold zijn om de gevraagde taken uit te voeren, maar vanuit hun vooropleiding kunnen ze ook open staan voor nieuwe, nog te leren opdrachten”, aldus directeur Catharina Peersman.

Qua taalvaardigheid zullen we de leerlingen voorbereiden door de schoolkennis van de vreemde taal aan te vullen met een korte taalstage. Tijdens hun vrije momenten worden ze ook uitgedaagd om kennis te maken met de plaatselijke bevolking door een praatje te maken met de buren of door boodschappen te doen in de buurtwinkel.
Onze partnerschool is het Institut Emmanuel d'Alzon uit Nîmes. Zowel onze school als onze partnerschool zijn scholen die gesticht zijn door de Assumptionisten. De visie van onze stichter d'Alzon staat voor opvoeding tot een moderne, open kijk op de wereld.

Reacties



Ve zitten och op Faceboek