Truineer Nieuws melden?

PRIMEUR: Prins Gert I en Jeugdprinses Amelie I worden de baas

Het 50ste carnaval in Sint-Truiden is van start gegaan met de aanstelling van de Prinselijke Hoogheden. Voor ??n keer, wegens de werken, niet op de Groenmarkt, maar op de Grote Markt waar voor de gelegenheid de Elf Latsjanen werden geplaatst en aangestoken.

© Fotograaf: Truineer

Het carnaval in Sint-Truiden is alvast in goede handen. Want de Prins en de Prinses komen beiden uit de carnavalsvereniging ?Sacr? Coeur? die het jubileum van haar elfjarig bestaan viert. Elf is een heilig carnavalsgetal en een elfde verjaardag is dus zoiets als 18 worden voor de gewone stervelingen. Een mijlpaal dus! De carnavaisten van de Sacr? Coeur doken dan ook de studio in voor hun nieuw carnavalsliedje en al dadelijk graaiden ze een eerste prijs binnen: de Gouwe Microuw. ?Zeg ?s Truineer?? moet de nieuwe carnavalshit worden van de Sacr? Coeur met -hoe kan het anders- voorzitter Dimitri Flossy als leadzanger. Maar vanaf nu zwaaien de nieuwe Prins en Prinses de scepter over de Trudo-stad.
En dat zijn Prins Gert Leli?vre, Gert den Ieste dus, een zelfstandige elektricien uit Wilderen, van de Orde van het Loepend Kreenke, die zich, in de uren dat carnaval zijn agenda niet vult, ook nog met zonnepanelen bezighoudt. Hij krijgt een Jeugdprinses naast zich, zijn dochter, Amelie de Ieste, van de Orde van de Ziepbel. Meteen twee mensen die carnavalisten zijn in hart en nieren. Met hen wordt het gewoon een geweldig 50ste seizoen.
Want heel carnaval minnend Sint-Truiden trok deze middag het 50ste carnavalsseizoen op gang. Ook een mijlpaal, al moeten ze voor hun carnavaleske verjaardag nog 5 jaar wachten, dan worden ze vijfmaal elf, een respectabele leeftijd.