Truineer Nieuws melden?

Intiem concert op begraafplaats Velm

Voor de derde keer op rij organiseren de stad Sint-Truiden en non-profitbeweging Reveil een akoestisch concert op een Truiense begraafplaats. Dit jaar doorbreekt Marco Lenaerts op vrijdag 1 november de stilte op het kerkhof van Velm. Van 17u tot 18u brengt de leerkracht aan de Academie Haspengouw een muzikaal eerbetoon aan de vergeten verhalen die er verzameld liggen. Het stadsbestuur deelt kaarsjes uit aan alle bezoekers om extra sfeer te cre?ren.

© Fotograaf: Truineer

Vrijdag is het Allerheiligen. Mensen verzamelen dan massaal op begraafplaatsen om de nagedachtenis aan hun overleden dierbaren levend te houden. Veelal alleen of in beperkt gezelschap leggen ze bloemen neer op de graven om vervolgens weer sereen huiswaarts te keren.
?
Om deze mensen met elkaar in contact te brengen, organiseert Reveil al enige tijd intieme kerkhofconcerten. Via muziek en verhalen wil deze non-profitorganisatie de honderden bezoekers van begraafplaatsen op 1 november met elkaar verbinden.
Herinneringen
?Na Brustem en Wilderen vindt Reveil dit jaar plaats op het kerkhof van Velm. Daar geeft Marco Lenaerts, leerkracht bij de Academie Haspengouw, op vrijdag 1 november van 17u tot 18u een ingetogen concert. Iedereen die langskomt, krijgt ook opnieuw een kaarsje. Zo wordt de kille sfeer van Allerheiligen omgebogen tot een warme gloed, waarbij mensen samen herinneringen ophalen aan hun overleden vrienden of familieleden?, zegt schepen van Begraafplaatsen Ingrid Kempeneers.
?
?Reveil slaagt erin honderden mensen samen te brengen in omstandigheden die niet meteen uitnodigen tot gesprek. Het is een mooi en hartverwarmend initiatief, waar wij als stadsbestuur graag opnieuw mee onze schouders onder zetten?, aldus nog burgemeester Veerle Heeren.