Truineer Nieuws melden?

Oppompverbod in Limburg opgeheven

Landbouwers mogen weer water oppompen uit onbevaarbare waterlopen in Limburg, na een verbod sinds mei. Het oppompverbod is opgeheven, maar op enkele waterwegen blijft het permanent van kracht. Het oppompverbod werd eind mei ingevoerd in het westen van Limburg. Boeren mochten geen water meer oppompen uit de Zwarte Beek, Grote Laak en Molse Nete voor beregening. In augustus werd het verbod uitgebreid naar vrijwel heel de provincie.

© AI beeld

Gouverneur Jos Lantmeeters legt de beslissing uit: “We wilden de natuur en beken beschermen, vooral na een lange droogte in onze provincie.” De waterstanden in de onbevaarbare waterwegen normaliseren, daarom heffen we vandaag het verbod op. Let op: voor sommige beken gelden permanente verboden. Lantmeeters benadrukt dat het verbod aanzienlijke schade heeft voorkomen. “We overleggen regelmatig met de adviesgroep droogte over de schade die het oppompen van water aan de beken kan veroorzaken.” Er is momenteel geen permanente natuurschade door het tijdige oppompverbod. Eerdere vergelijkbare verboden zijn opgeheven in Antwerpen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen