Op 9 december 1975 brandde een groot deel van de voormalige abdij van Sint-Truiden uit. De torenspits werd hierdoor volledig verwoest. De skyline van Sint-Truiden ging
van drie torens naar twee en een halve.
van drie torens naar twee en een halve.
Op dinsdag 9 december 2025 vanaf 19u gedenken we de brand van exact 50 jaar geleden tijdens een uniek herdenkingsmoment op het kerkveld aan de abdij.