Op 7 maart 2024 ging het autodeelsysteem cambio officieel van start in Sint-Truiden met een elektrische wagen op het Europaplein en op de parking van het Cultuurcentrum De Bogaard.
Intussen is het project een groot succes. Dankzij 60 unieke gebruikers voor de twee wagens met samen 30.000 kilometers in het eerste jaar wordt het aanbod nu uitgebreid met een derde deelwagen. Ook de kostprijs is gehalveerd dankzij het goede gebruik dat gekoppeld is aan een cash-backsysteem.
De nieuwe elektrische wagen krijgt een vaste standplaats op de parking van de Prins-Albertlaan, een strategische locatie dicht bij het station.
Burgemeester Ludwig Vandenhove, bevoegd voor mobiliteit, reageert tevreden: “De cijfers spreken voor zich. Cambio is een slim en duurzaam alternatief voor de privéwagen en dat merken we ook in Sint-Truiden. Door het groeiende gebruik komt er nu een derde deelwagen bij. Autodelen is een belangrijke schakel in onze mobiliteitsvisie: minder auto’s in de stad. Dat de nieuwe wagen komt aan de parking Prins-Albertlaan, vlak bij het station, is geen toeval: we zetten bewust in op de combinatie van autodelen, trein en bus. Deze locatie speelt in op de noden van een bredere doelgroep: wie bijvoorbeeld pendelt, maar ook wie bewust geen eigen auto meer wil. In een volgende fase willen we experimenteren met een deelauto in de grotere deelgemeenten.”
“De uitbreiding van cambio past perfect in onze duurzame ambities als stad. Autodelen zorgt niet alleen voor minder verkeer en meer ruimte, het draagt ook bij aan een kleinere ecologische voetafdruk. We kiezen bovendien bewust opnieuw voor een elektrische wagen, wat in het autodeellandschap nog lang niet de standaard is. Door inwoners en bezoekers een flexibel en milieuvriendelijk alternatief te bieden voor de eigen wagen, bouwen we samen aan een groenere, gezondere stad, zegt schepen van Leefmilieu en Natuur Gert Stas.”
Ook cambio Vlaanderen ziet het enthousiasme groeien.
“De vraag in Sint-Truiden zit duidelijk in de lift,” zegt Geert Gisquière van cambio Vlaanderen. “Wanneer we in het eerste jaar gemiddeld 15.000 kilometer per wagen halen, is dat een goede basis om verder te groeien. We zijn blij dat we met deze uitbreiding nog meer inwoners en bezoekers kunnen bedienen.”
Het lokaal bestuur Sint-Truiden blijft het systeem ondersteunen omdat het inspeelt op de parkeerdruk en het klimaat, én ook omdat het een budgetvriendelijke oplossing biedt voor wie geen (tweede) wagen wil of kan kopen. Dankzij het cashback-systeem, dat gebaseerd is op het aantal gereden kilometers, krijgt het lokaal bestuur jaarlijks een terugbetaling. In het opstartjaar werd zo bij 15.000 kilometer al meer dan de helft van de kostprijs gerecupereerd. Ook voor de derde deelwagen, die nu wordt toegevoegd, geldt dit systeem.