Natuurpark in plaats van provinciaal domein
“Met deze naamswijziging onderstreept de provincie Limburg de ecologische en educatieve ambities voor het 164 hectare grote bosgebied aan de rand van Sint-Truiden. Het park, ooit eigendom van de abdij en beschermd sinds de jaren ’70, werd grondig vernieuwd volgens een duurzaam masterplan. Centraal daarin staat het nieuwe onthaalpaviljoen van 1.000 m², gebouwd met milieuvriendelijke materialen zoals hennepblokken en zonder betonnen funderingen”, volgens de Provincie. “Het paviljoen vervult meerdere functies: het verwelkomt bezoekers, biedt een permanente tentoonstelling over natuur en duurzaamheid en is volledig toegankelijk voor mensen met een beperking. Uniek voor Limburg is de aanwezigheid van een verzorgingsruimte met tillift voor volwassenen. Daarnaast zijn er ecologische extra’s zoals insectenhotels in de lichtkoepels en vleermuisopeningen in het dak. Het gebouw moet niet alleen een uitnodigende toegangspoort vormen tot het natuurpark, maar ook een voorbeeld zijn van hoe recreatie, natuurbehoud en toegankelijkheid hand in hand kunnen gaan.”
Investering van 8 miljoen, maar rode fietsen niet hersteld
Ruimtelijk werden er ook ingrepen gedaan naar toegankelijkheid. Eerder informeerden we al dat er een nieuw speeltuig staat en ook de toegang werd veranderd. Toen wist men te vertellen dat het nieuwe gebouw al sinds ook oktober net voor de verkiezingen geopend werd, zo staat ook op de steen te lezen aan de inkom. Een bezoeker die liever anoniem blijft begrijpt het allemaal niet: “3 klaslokalen, toiletten en enkele bureaus maar de rode fietsjes zijn niet hersteld. 8 miljoen gespendeerd door de Provincie en niemand begrijpt waarom en waarin. Er zijn nu ‘poepshieke’ toiletten, die ervoor hadden hun beste tijd dan wel gehad. Maar 8 miljoen? Neen dat begrijp ik niet. En niet eens zijn de rode stoeltjes gemaakt. Ook de altijd succesvolle ‘zipline’ is verdwenen. Net op het moment dat de Stad Sint-Truiden geen geld heeft, is dit dan gerealiseerd door de Provincie. Onbegrijpelijk.”

Het gebouw telt een aantal lokalen, kantoren en toiletten.