Truineer Nieuws melden?

Thyrsa Eertmans (21) wil het maken in de rallywereld “Ik geloof dat ik Belgisch kampioen kan worden.”

Rallyrijdster Thyrsa Eertmans uit Ordingen is nog maar 21 jaar en weet verdomd goed wat ze wil : professioneel rallyrijdster worden. En het lijkt niet bij een droom te blijven want nu al stapelen de goede resultaten zich op. “Natuurlijk is het nog vooral een mannenwereld maar ik voel de appreciatie en wil een inspiratie zijn voor andere jonge meisjes die een carrière in de autosport ambiëren”. Een gesprek in de hoogste versnelling.

Jong en snel achter het stuur

“Mijn grootste motivatie komt van de passie voor de sport zelf”, zo begint Eertmans. “Adrenaline, snelheid en competitie werken verslavend”. Eertmans kreeg als het ware de passie voor autosport met de paplepel ingegeven. Ze was nog maar dertien toen ze tijdens het karten al sneller en beter was dan haar vader. Vanaf dat moment wist ze dat ze toekomst zou zoeken in de autosport. “Toen ik op mijn achttiende het rijbewijs haalde, volgde ik een slipcursus. Daar viel het de instructeurs op hoe goed ik controle had over de auto. Dat zette me aan het denken, en niet veel later haalde ik mijn racelicentie en begon ik mijn rallycarrière. Maar voor ik zelf achter het stuur kroop, leerde ik eerst alle tricks en trucs kennen als co-piloot van Erwin Mombaerts, een piloot met tonnen ervaring in de rallysport die ook nog co-piloot was van onder andere Tom Boonen, Kevin Abbring, Gert Huzink en Rocco Theunissen. Mombaerts is ook mijn mentor met wie ik bijvoorbeeld in de rally van Kasterlee ook al succes boekte.”

Van Renault naar een elektrische Opel

Je reed in het begin met een Renault Clio 2 RS. Maar intussen heb je ander materiaal?

”Klopt. Die Renault Clio 2RS was zelfs een auto die ouder was dan mezelf. Maar hij paste perfect bij de uitdagende veldwegen in rally’s. Hij had een topsnelheid van 175 km/u en een sequentiële versnellingsbak, waardoor ik kon schakelen zonder telkens te ontkoppelen. Intussen staat de Clio mooi weggezet onder een dekentje en rij ik in België met een Renault Clio Rally 5 en in het buitenland met een Opel Corsa Electric.”

Elektrisch rijden in de rally, hoe zie jij dat evolueren?

”Elektrisch rijden is de toekomst van de autosport, en ik ben trots dat ik deel kan uit maken van deze transitie. Mijn wagen biedt een unieke rijervaring met directe koppeling en respons. Voor het komende seizoen hoop ik consistente prestaties neer te zetten, veel te leren en mezelf te meten met andere getalenteerde rijders in de cup.”

 

 

“Elektrisch rijden is de toekomst van de autosport.”

 

Je liet je trouwens vanaf dag één meteen opmerken?

“Mijn eerste wedstrijd was de rally van Ieper. Met co-piloot Inya Vanrijkel startte ik met de ambitie zoveel mogelijk nieuwe kennis op te doen van het parcours en me te amuseren. We hadden zeker niet de intentie om te winnen toen we het deelnemersveld zagen. En toch. Aan de meet stonden we op nummer één. Een geweldige ervaring die we beiden niet snel zullen vergeten.”

Debuut in Rally van Haspengouw

“Eind vorig jaar werd Eertmans verkozen tot winnares van het ‘Rally Girls Stuurwiel’. Dat is een selectiewedstrijd die op poten werd gezet om nieuwe talenten te ontdekken. “Dat was een ongelooflijke ervaring! Uit 106 kandidaten werd ik geselecteerd als laureate, wat me de kans gaf om deel te nemen aan de ADAC Opel Electric Rally Cup 2025. Dankzij deze bekroning kan en mag ik nu rijden voor het RACB National Team en Opel Belgium, wat een enorme stap vooruit is voor mijn carrière.”

Je maakte in 2025 je debuut voor het nationaal team in de Rally van Haspengouw. Hoe was dat?

”Dat was een droom die uitkwam! Samen met Justine Demeestere als co-piloot behaalden we ondanks de moeilijke omstandigheden toch een mooie 25ste plaats algemeen en werden we derde in de Rally5-categorie. Het had ook nog een speciaal tintje omdat het mijn eerste race was in de kleuren van het RACB National Team.”

Wat zijn je plannen voor de komende periode?

”Graag wil ik in mijn sport blijven groeien en mezelf verbeteren, zowel in nationale als internationale rally’s. Mijn deelname aan de ADAC Opel Electric Rally Cup is een geweldige kans en ik hoop in de toekomst nog veel meer successen te behalen! Dat ik nu lid ben van het nationaal team maakt ook een verschil. Je kan rekenen op een betere wagen, omkadering en coaching. En bovendien is er ook een personal coach met wie ik elke dinsdag train in Nijvel.”

Kampioen en rolmodel

Eertmans steekt haar ambitie niet onder stoelen of banken. Op zijn minst de beste van België te worden prijkt op haar wensenlijst. Maar als jonge vrouw wil ze ook meer dames achter het stuur krijgen. “Uiteraard wil ik ooit het Belgisch Rally Kampioenschap (BRC) winnen maar mijn ultiem doel is professioneel rallyrijdster te worden en deel te nemen aan internationale kampioenschappen op het hoogste niveau. Ik wil mezelf blijven verbeteren, nieuwe uitdagingen aangaan en een inspiratie zijn voor andere jonge vrouwen die een carrière in de autosport ambiëren. Natuurlijk is het tot nader order grotendeels een mannenwereld. Maar ik kan je verzekeren dat de appreciatie van die mannen voor vrouwelijke piloten erg groot is. Bovendien werd ik ook meteen geaccepteerd.”