Truineer Nieuws melden?

Inzicht in de beweging richting digitale entertainment in België

De afgelopen decennia hebben in het teken gestaan van een complete digitale revolutie. Kranten zijn vervangen door online nieuwswebsites, traditionele magazines hebben plaats moeten maken voor webpagina’s en vlogs, en de spelletjesavonden aan de woonkamer- of keukentafel hebben het veld moeten ruimen voor online games op spelconsoles, computers en telefoons. Hoewel steeds meer mensen teruggaan naar ‘het authentieke’ en meer offline zeggen te willen doen, is de digitale wereld van onmiskenbare omvang en belang geworden. Hoe ziet de situatie er op dit moment uit in België en Sint-Truiden?

Internetgebruik in België in 2024: een aantal cijfers

In januari 2024 telde België meer dan 11 miljoen internetgebruikers met meer dan 9 miljoen accounts op social media. Ook waren er begin dit jaar 11.380.000 mobiele telefoons actief in België (97,3% als uitgedrukt als percentage van de bevolking). Concreet betekent dit dat zo’n 4% van de Belgen niet online was begin 2024.

Meer TikTok, meer Instagram en minder YouTube in 2024

TikTok is op dit moment de grootste winnaar in België. Dit platform kreeg er tussen 2023 en 2024 maar liefst 500.000 (14,5% stijging) Belgische gebruikers bij. Ook Instagram (waar wij ook actief zijn) zag een flinke stijging. Het aantal gebruikers in België nam in een jaar tijd met 6,5% toe, wat een stijging van 300.000 accounts betekende. YouTube is daarentegen bezig met een forse afname, want dit platform verloor maar liefst 270.000 gebruikers, een daling van bijna 3%.

Facebook en Meta zijn in deze periode stabiel gebleven. LinkedIn, een platform met een wat professionele achtergrond, zag een stijging van een half miljoen gebruikers (zo’n 11%). Een opvallende winnaar in deze lijst is Pinterest, dat een stijging van 10% zag met de verwelkoming van 258.000 nieuwe Belgische gebruikers.

Daarmee zitten nagenoeg alle platformen voor digitaal entertainment in de lift, op YouTube na. De verklaring hiervoor is logisch: de gemiddelde Belg is volledig klaar met de eindeloze reclames die niet te skippen zijn tijdens het kijken. Aangezien YouTube Premium de prijs in 2024 aanzienlijk verhoogd heeft, is de verwachting dat YouTube ook dit jaar een verdere afname zal laten zien en zijn eigen graf graaft, puur door maximaal te willen verdienen aan elke gebruiker.

Digitale entertainment: eindeloze lijst aan mogelijkheden

Digitale entertainment is echter véél meer dan alleen social media en aanverwante platformen. Het zijn ook streamingdiensten zoals Twitch en on-demand-diensten zoals Amazon Prime, Netflix en HBO. Dat is waar de Belgen meer zitten dan gemiddeld, want juist op de social media scoren we als land laag. Het wereldwijde gemiddelde ligt op 2 uur en 23 minuten per dag (!), maar België komt op zo’n 1,5 uur. Hier moet wel een kanttekening bij gemaakt worden, want TikTok werd in het onderzoek van Meltwater en We Are Social niet gerekend tot social media, maar tot online entertainment.

Gaat het echter om grootschalige en langdurige consumptie van digitale entertainment, dan moeten we kijken naar gaming. Al in 2022 speelde 55% van de Belgen regelmatig online (op console, computer en mobiele telefoons) en dat percentage is alleen maar verder gestegen. Niet dat dit opvallend is, want het is geen geheim dat het online casino in België dit jaar nog meer om heeft gezet en dat Belgen wekenlang aftellen om eindelijk games op de releasedatum te kunnen spelen, zoals EAFC25 of het volgende seizoen van Fortnite.

Zit de gemiddelde Vlaming tegenwoordig bijzonder veel op het internet?

Er wordt regelmatig gemopperd over de tijd die de gemiddelde Vlaming doorbrengt op het internet, maar de vraag is of dat wel terecht is. Uit onderzoek van HLN blijkt dat de gemiddeld Vlaming tegenwoordig juist 3 minuten per dag minder op de telefoon doorbrengt dan in 2021. Ook blijkt uit het onderzoek dat het bewustzijn over overmatig internetgebruik steeds beter is, al sluipen er nog altijd veel uren in het gebruik van social media en TikTok, de app die in België het sterkst in opmars is.