Truineer Nieuws melden?

Stikstof Uitgespit van Walhalla Branding genomineerd

Op 22 mei worden de Belgian Podcast Awards uitgereikt in het Afrika Paleis in Tervuren. Het Truiense contentmarketingbureau Walhalla van Céline Malyster neemt het op tegen enkele nationale kleppers. Céline maakte vorig jaar een podcast over stikstof in samenwerking met de vzw Boer&Verstand. Ondanks het complexe onderwerp, werd de podcast een succes en dat is ook de organisatie van de prestigieuze awards niet ontgaan.

“Vzw Boer&Verstand en Walhalla Branding sloegen ruim een jaar geleden de handen in elkaar om een podcast te maken over stikstof. Een onderwerp dat de gemoederen tot op vandaag beroert.”, begint podcast host en ondernemer Céline Malyster. “Om het topic tot op de bodem uit te spitten, brachten we landbouwers en experten samen aan tafel voor zes boeiende afleveringen. Telkens met een andere insteek, altijd even bevattelijk”, klinkt het.
“Hoewel je stikstof niet kon wegdenken uit de actualiteit, was er op dat moment weinig duiding beschikbaar voor het grote publiek. Het doel was dan ook vooral om nuance te brengen in een sterk gepolariseerd debat. Onder andere Fernand Keuleneer (raadsman abdij Averbode), Joris Relaes (ILVO), Tessa Avermaete (KU Leuven) en Stefan Van Rompaey (RetailDetail) deelden hun inzichten met professionals uit de landbouwsector.”
Eerste podcast, eerste nominatie
De podcast haalde kort na de lancering de nationale top tien in de categorie ‘Maatschappij & cultuur’ en werd in totaal al meer dan 11.000 keer beluisterd via streaming platformen als Spotify, Google Podcasts en Youtube. Een opmerkelijke prestatie voor een eerste in-house productie.
“Als host en spreker werkte ik al mee aan tientallen podcasts. Stikstof Uitgespit was de eerste podcast die we van scratch in mekaar boksten. Van de storyline tot de lancering en alle stappen daartussen. Deze nominatie kwam dus onverwacht, maar het maakt ons niet minder trots. Al hadden we dit alleen nooit gekund. Voor de inhoud en de samenstelling van de sprekers deden we een beroep op de expertise van opdrachtgever Boer&Verstand. Shots Fired Media leidde op technisch vlak alles in goede banen.”
Stemming beslist over de winnaar
Wie er uiteindelijk naar huis gaat met de award weten we op woensdag 22 mei. Stikstof Uitgespit heeft het niet onder de markt in zijn categorie. ‘Op Til’ van Unizo, ‘Déclic Le Tournant’ van RTBF, ‘De 7’ en ‘Wat dit land nodig heeft’ van De Tijd maken eveneens kans op de gegeerde prijs. Stemmen kan tot 15 mei via de website van de Belgian Podcast Awards. Beluister de podcast Stikstof Uitgespit op Spotify of Youtube.