Truineer Nieuws melden?

Unieke samenwerking tussen afdeling hout Hasp-O Centrum en zoo van Planckendael

De 4de en 5de klas hout van Hasp-O Centrum maakten speelgoed voor de olifanten van Planckendael. Een huzarenstuk dat een verlengstuk krijgt richting andere dieren in de zoo”, zo hoorden we van technisch adviseur hout Jo Neubauer tijdens een officieel moment in het olifantenverblijf van de Mechelse zoo. Later vandaag of morgen brengen we via deze site nog een fotoreportage.

 

Leerlingen van de 4de en 5de klas van Hasp-O Centrum, houtafdeling, hebben deelgenomen aan een zeer uniek project gericht op het vervaardigen van speelgoed voor olifanten. Dit initiatief maakt deel uit van het “Enrichment for Elephant” programma, waarbij de Zoo van Antwerpen betrokken is. Met de intentie om deel te nemen aan dit programma, zijn de leerlingen en hun leraren naar de zoo getrokken om samen met de verzorgers de eerste richtlijnen en vereisten voor het speelgoed te bespreken. Dit was van cruciaal belang, gezien olifanten met hun speeltje alles behalve zacht omgaan. Gemiddeld 3 a 4 ton is niet niks en de verzorgers hadden ons op het hart gedrukt dat de kans zeer groot is dat het speelgoed het niet zal overleven.

1. Welke afdeling en welke leerlingen hebben aan dit project gewerkt?

De leerlingen van de houtafdeling van Hasp-O Centrum, specifiek uit de 4de en 5de klas, hebben hun vaardigheden aangewend voor dit bijzondere project, specifiek dan met de intentie om het welzijn en de levenskwaliteit van olifanten te verbeteren.

2. Wat hebben de leerlingen juist gedaan?

De leerlingen, samen met de leerkrachten, hebben eerst grondig onderzoek gedaan naar de krachten en breekpunten van houtconstructies. Dit onderzoek was fundamenteel om te garanderen dat het ontworpen en vervaardigde speelgoed niet alleen aansluit bij de robuuste en soms ruwe interacties van olifanten, maar ook veilig en duurzaam is.

Er zijn verschillende prototypes gebouwd op schaal waar we vervolgens met 1 en of 2 leerlingen samen op gaan staan tot de houtconstructie het uiteindelijk begeeft , Dit experiment gaf natuurlijk aanleiding tot zeer enthousiaste leerlingen en vooral grote hilariteit.

3. Hoe hebben ze de opdracht aangepakt?

Na het grondige onderzoek en het ontwikkelen van verschillende prototypes kwamen we tot een definitief ontwerp, waarmee we aan de slag zijn gegaan. De leerlingen hebben met behulp van een 3D-tekenprogramma alle ontwerpen gedetailleerd uitgetekend, wat resulteerde in technische tekeningen. Deze tekeningen legden vooral de verschillende stappen vast die gevolgd moesten worden om deze complexe puzzel te construeren. Vervolgens hebben ze de ruwe balken geschaafd, verzaagd en ingefreesd om tot een unieke vorm te komen. Dit proces benadrukt de zorgvuldigheid en de technische vaardigheden die de leerlingen hebben toegepast bij het realiseren van het project, waarbij de combinatie van traditionele houtbewerkingstechnieken en moderne technologische hulpmiddelen centraal stond.

4. Wat hebben ze gemaakt?

Centraal in de creaties van de leerlingen staat een ultra-vergroting van een houten 3D puzze. Dit specifieke ontwerp belichaamt de essentie van verschillende houtconstructie  Elk onderdeel  is vervaardigd met een diepgaand begrip van constructie en vooral  materialen die bestand zijn tegen de kracht en het enthousiasme van olifanten, waarbij de duurzaamheid en veiligheid voorop stonden. Deze benadering getuigt niet alleen van de innovatieve geest van de leerlingen, maar onderstreept ook hun vermogen om complexe problemen op te lossen door creativiteit te combineren met technische kennis.

5. Zijn er nog toekomstplannen?

Dit project heeft de weg vrijgemaakt voor verdere samenwerking tussen Hasp-O Centrum en de Zoo van Antwerpen en de Zoo Planckendael, met als doel nieuwe initiatieven te ontwikkelen die het welzijn van de dieren verder verbeteren. Er zijn plannen om het project uit te breiden en ook andere dierengemeenschappen binnen de zoo te ondersteunen, voortbouwend op het succes en de impact van dit initiatief.