Truineer Nieuws melden?

Zillion-baas Frank Verstraeten hoofdact op vernieuwde Yontec Après-Ski

Komt dat zien, komt dat zien! Op donderdag 28 december zal op onze Grote Markt de sound van de legendarische Antwerpse discotheek Zillion klinken. De nieuwe organisatie van de Yontec Après-ski party slaagde erin de bezieler van de Zillion naar het evenement te halen. Na de lancering van de gelijknamige film staat Frank Verstraeten opnieuw vol in de belangstelling. Met zijn concept DJ-FOU laat hij oude tijden herleven, van het Sportpaleis tot Flanders Expo. En nu dus ook in Sint-Truiden.

“Optreden op een volle Grote Markt in de winter daagt me uit”

 

Geen USB

We worden in het kantoor van Frank Verstraeten in Buggenhout vriendelijk ontvangen. Dj Fou, zoals zijn artiestennaam is, praat honderduit over verleden en heden. Over zijn discotheek,
seksfeestjes maar ook over zijn faillissementen en gevangenschap zijn duizenden krantenpagina’s mee gevuld. Den Truineer wil evenwel weten wat de feestvierders van de Yontec Après-ski kunnen verwachten. “DJ Fou is onberekenbaar, of wat dacht je? (lacht). Reken maar dat we onze set tot in de puntjes voorbereiden. We zullen retro draaien, classics met toegankelijke herkenbare muziek van de Zillion. En we komen niet af met een USB hé? We mixen bijvoorbeeld in één uur tot 45 nummers en al die overgangen moeten smooth en spectaculair verlopen. We hebben een plan, maar we gaan hier nu niet alle kaarten op tafel gooien. Come and see us! Het moet amusement, entertainment zijn.

“We mixen in één uur tot 45 nummers. Dat vereist
voorbereiding”

Weet je: ik ben altijd een rebel geweest. Op een marktplein inopen lucht in de winter draaien daagt me uit. Ik zei: let’s do it. Ik staook bijvoorbeeld liever op Kamping Kitsch dan op Tomorrowland. Binnenkort draaien we voor 1200 paracommando’s van het Belgisch Leger. We maken er daar evenwel geen Zundays meer van (lacht).” Intussen pakt Verstraeten het siteplan van de Grote Markt vast en luistert hij met veel interesse naar het concept vande Yontec Après-ski. “Dat ziet er allemaal goed uit”, ratelt hij verder.

“Wat voor mij prioriteit nummer één is op een evenement is de sound: it’s all about the music hé… Ik zeg altijd tegen de organisatoren: bespaar niet op boxen en speakers. Hang desnoods
wat minder licht. En het gaat niet enkel om het volume, nee nee de geluidskwaliteit is bepalender. Met een goede sound klinkt elke plaat gewoon beter en het publiek zal dat voelen.”

“Nightlife is een luxeproduct voor
jongeren geworden, gesponsord
door mama en papa”

 

Zillion 3.0

Verstraeten is eigenlijk een zalige man om naar te luisteren. Hij is een vat vol ideeën en kan mensen en medewerkers enorm inspireren. “Het staat nooit stil in mijn hoofd. We zijn nu aan Zillion 3.0 aan het werken. We willen op termijn midden in de stad mobiele installaties neerpoten, een soort bunker waar we 120 trailers aan elkaar koppelen. Dat zal een nieuwe manier van feesten worden. AI (Artificial Intelligence) zal een rol spelen in de feestbeleving. We gaan in die bunker elementen creëren die je nooit in een reguliere zaal kan ontwikkelen. En niemand moet zich buiten die bunker zorgen maken over het geluidsniveau. Met een dak van 70 cm en muren van 90 cm dik zal je buiten die bunker een muis horen lopen. Wie weet als het ooit slecht weer is, bel je mij om de Yontec Après-ski in de bunker te houden” (lacht).

Verstraeten was eind jaren ’90 de verpersoonlijking van het bruisende nachtleven in Vlaanderen. Dertig jaar later kan hij niet anders concluderen dat het uitgaansleven totaal anders
georganiseerd is. “De hele cultuur is gewijzigd. De vele controles van de politie maken het uitbaters ook niet simpel. Bovendien moet je als organisator aan zoveel voorwaarden voldoen en
liggen de kosten zo hoog (Sabam, zaal, installatie, veiligheid, portiers, personeel, verzekering en vergunning) dat het sop vaak de kool niet meer waard is. Uitgaan is te duur, dat besef ik, maar toch is het voor de organisatoren vaak te goedkoop om aan het eind van de avond nog op een positief saldo te staan. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat jongeren het budgettair moeilijk hebben. Ze moeten dus kiezen. Ze gaan naar minder evenementen maar geven daar dan meer uit. Voor de rest cocoonen ze, zitten ze thuis op het terras, trekken ze naar het dorpscafé of zitten ze in kleinere community’s. Nightlife is als het ware een luxeproduct voor de jongeren geworden, gesponsord door mama en papa of bekostigd met de bijeengeschraapte centen van een vakantiejob. Maar ik heb begrepen dat de Yontec Après-ski gratis toegang heeft en dat elke uitgave een lokale vereniging ondersteunt. Prima
zo, zet je schrap Sint-Truiden, doe warme kleding aan en geen naaldhakken. We gaan er een lap op geven.”