Truineer Nieuws melden?

Word jij kanariereporter?

STVV zet haar deuren open voor supporters die zich ontpoppen tot clubtiktokker en/of Insta-lover. Deze ‘Kanareporters’ mogen verhalen maken voor de officiële clubkanalen.

STVV communiceert voortdurend met haar trouwe achterban. Dat gebeurt regelmatig via social media. Om de band met de jeugdige supporters aan te halen, steken de Kanaries online een tandje bij: STVV zet haar deuren open voor supporters die zich ontpoppen tot clubtiktokker en/of Insta-lover. Deze ‘Kanareporters’ mogen verhalen maken voor de officiële clubkanalen. 

Binnen een voetbalclub gebeurt er elke dag wel iets. Een stuntzege, een onverwachte blessure op training, een transfer, … Daarom houdt STVV haar supporters voortdurend op de hoogte van het reilen en zeilen.

“De relatie tussen een club en haar supporters is de jongste jaren totaal veranderd”, zo kadert brand manager Bert Stas. “Vroeger kwam je om de twee weken 90 minuten naar een thuiswedstrijd of las je het matchverslag op maandag in krant. Tegenwoordig hou je als voetbalclub jouw achterban constant op de hoogte. Via de klassieke media, maar zeker ook via digitale nieuwsbrieven en social media.”

Nieuw leven op TikTok

Social media vormen dus een belangrijk communicatiekanaal voor STVV. Op dit moment zijn de Kanaries al actief op FacebookInstagramLinkedIn en Twitter. Om de jonge generatie STVV’ers te inspireren en te informeren, blaast STVV binnenkort ook haar TikTok-account leven in.

“Meer zelfs, we geven enkele jeugdige Kanaries de kans om content te creëren voor het officiële TikTok-kanaal van STVV. De filmpjes, trends en posts op dit kanaal hebben een eigen karakter. Daarom zoeken we jonge STVV-sympathisanten die voeling hebben met het medium”, vertelt communicatiemanager Youssouf Keita. “Anderzijds zetten we onze deur ook open voor een supporter die graag Instagram-stories maakt op matchdagen. Stories maken opgang, dus spelen we hier graag op in.”

Online volksclub

De zogenaamde ‘Kanareporters’ zullen tijdens wedstrijden exclusief toegang krijgen om achter de schermen filmpjes en foto’s te maken. En natuurlijk mogen de clubtiktokker en Insta-lover hun creativiteit ook de vrije loop laten tussen de wedstrijden door.

Dit project kadert in een bredere communicatietrend, besluiten Youssouf en Bert in koor: “Social media vormen een platform voor en door mensen. Afgelikte bedrijfsfilmpjes werken niet meer, mensen geven de voorkeur aan herkenbare beelden en filmpjes. Daarom geven meer en meer kanalen de sleutels in handen van hun gebruikers, zodat zij er persoonlijke verhalen kunnen delen. ‘User generated content’, zoals dat met een duur woord heet. STVV is een echte volksclub. Dus is het logisch dat wij deze trend volgen en onze supporters op deze manier nauw betrekken.”

Ben je geïnteresseerd om clubtiktokker te worden? Dan kan je je kandidaat stellen door een mailtje te sturen naar youssouf.keita@stvv.com (met een vermelding van je persoonlijke TikTok en Instagram). Vervolgens nodigt de club een aantal kandidaten uit voor een testwedstrijd waarop ze een briefing krijgen envervolgens naar hartenlust verhalen kunnen maken. De winnaars mogen zich niet alleen de eerste ‘Kanareporters’ uit de geschiedenis van STVV noemen, zij krijgen ook een gratis abonnement en een shirt van STVV.