Truineer Nieuws melden?

E-loket voor ondernemers verder uitgebouwd

Het lokaal bestuur Sint-Truiden breidt haar e-loket voor ondernemers uit.

Het lokaal bestuur Sint-Truiden breidt haar e-loket voor ondernemers uit. Dankzij de digitale dienstverlening kan op een snelle en eenvoudige manier informatie uitgewisseld worden tussen de stad, de ondernemers én de overheden onderling. Voor dit project ontvangt het lokaal bestuur steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de cofinanciering vanuit het Hermesfonds.

“Ondernemers willen op een efficiënte manier met de overheid communiceren. Door onze producten en diensten te digitaliseren, kunnen we dit proces vereenvoudigen. Een win-win situatie voor de ondernemers én de stad. Eén centraal loket waar elke ondernemer terecht kan met al zijn vragen en waar de zaakvoerder zijn of haar dossier kan raadplegen op elk moment, vanop elke locatie is een verdere ontwikkeling in onze digitale dienstverlening”, vertelt burgemeester Ingrid Kempeneers, bevoegd voor Smart City.

“Via het e-loket kunnen er eenvoudig en snel rechtsgeldige documenten online aangevraagd worden omdat er gebruik wordt gemaakt van eID en itsme. Hiervoor werken we met eGovFlow omdat dit heel wat slimme integraties mogelijk maakt. Op onze website vind je een overzicht van de producten die je als ondernemer kan aanvragen. Verschillende producten uit deze lijst zijn gedigitaliseerd en kan je via een druk op de knop aanvragen zoals een standplaats op de Haspengouwmarkt of op de kermis, de aanvraag voor de uitbating van een handcarwash of nachtwinkel. Dankzij de administratieve vereenvoudiging kan je deze aanvragen via het e-loket raadplegen en opvolgen”, vertelt Hilde Vautmans, schepen van Middenstand en handel, Markten en kermissen.

“Heel wat data over de Truiense ondernemingen, zoals aanvragen, attesten, vergunningen,… zaten verspreid over verschillende staddiensten op basis van de thematieken. Daarom hebben we een bedrijvendatabank opgericht waar we alle ondernemersdata centraliseren en actualiseren”, vertelt schepen van Lokale economie Jo François. “Gedaan met fichebakken en dossiermappen!”

Het totale project, zijnde de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijke, overzichtelijke portaalsite, de uitbouw van een betrouwbare bedrijvendatabank en een e-loket op basis van vereenvoudigde processen, wordt voor 40% (153.395,6 euro) gefinancierd met de steun van het Europees Fonds Voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), 20% (76.697,80 euro) met middel van de Vlaamse Overheid, meer bepaald het Hermesfonds en het overige deel is ten laste van de stad.

 

Praktisch

Digitale aanvragen bij dienst Lokale Economie kan je doen via
www.sint-truiden.be/documenten-lokale-economie-online.

Via www.e-loketondernemers.be/nl, een initiatief van VLAIO, kan je ook het aanbod van Sint-Truiden raadplegen, de aanvraag starten en de status van het dossier opvolgen. Het is een overkoepelend online platform waar ondernemers of derden in naam van de onderneming subsidies, vergunningen, erkenningen, … over Vlaamse en lokale overheden heen kunnen aanvragen en/of opvolgen. Je vindt er ook de publieke gegevens van jouw onderneming terug en kan jouw e-Box Enterprise raadplegen.

Voor meer informatie kunnen ondernemers contact opnemen met Lokale Economie
via 011 70 18 28 of info.economie@sint-truiden.be.