Truineer Nieuws melden?

‘Bezorgdheden’ omtrent bancontact cashpunt op Grote Markt

Stadsbestuur overlegt na resem klachten en bezorgdheden met Batopin, uitbater van het bancontact cashpunt op de Grote Markt.

Woensdag 30 november 2022 ging het lokaal bestuur Sint-Truiden en het Zorgbedrijf in overleg met vertegenwoordigers van Batopin, het netwerk van bankneutrale geldautomaten. Sinds enkele maanden baten ze ook het bancontact cashpunt uit op de Grote Markt van Sint-Truiden. Dit nieuwe concept sloeg niet meteen aan bij de gebruikers die hun ongenoegen te kennen gaven aan het stadsbestuur.

 

“We hebben de bezorgdheden van de gebruikers via brief overgemaakt aan Batopin. Deze gaan vooral over klantvriendelijkheid, veiligheid, privacy en netheid. Ook nodigden we hen uit voor een gesprek. Batopin is hier positief op ingegaan en we kwamen tot een constructief overleg. Daarbij had Batopin meteen goed nieuws. Verschillende uitdagingen werden al opgelost, voor andere knelpunten blijven we in overleg”, vertelt waarnemend burgemeester Hilde Vautmans.

“We vinden het belangrijk dat onze locaties voldoen aan de wensen van onze klanten. Voor Sint-Truiden lag een actieplan klaar. De brief en de acties kruisten elkaar. Daarbij werden maatregelen rond properheid, meer poetsbeurten, en meer discretie opgenomen. De ramen werden meer geblindeerd waardoor een buitenstaander niet langer kan zien welke bankverrichtingen er gebeuren, tussen de automaten kwamen discretiepanelen en binnenkort kan je ook kleinere sommen geld opnemen. Nog dit jaar zal je bankbiljetten van 10 euro kunnen afhalen. Tijdens het overleg vandaag hebben we vooral inzichten gedeeld rond e-inclusie. We begrijpen de bezorgdheid van het stadsbestuur. Samen met de stad en met de banken zoeken we ook voor deze doelgroep een oplossing”, vertelt Marie Janart van Batopin.

“De nieuwe cashpunten worden door een aanzienlijke groep inwoners als moeilijk ervaren. We zijn dan ook vragende partij om samen met Batopin en de bankensector een pilootproject op te zetten rond digicoaches. Via workshops en trainingen kunnen we een grote groep mensen digivaardig maken. Met een steuntje in de rug voelen mensen zich meer zelfzeker en verlaagt de drempel tot het gebruik van het cashpunt. Mensen worden op die manier zelfstandiger en daar heeft iedereen baat bij. We hopen dat ons voorstel wordt aanvaard en we dit pilootproject samen kunnen realiseren”, vertelt schepen van Sociale Zaken Pascy Monette.

Een andere bezorgdheid die we delen is de toegankelijkheid van het gebouw. Batopin zal overleggen met hun architecten hoe deze kan verbeteren.

“Het is belangrijk dat mensen zich veilig voelen. We voorzien een permanente monitoring op al onze locaties en houden de automaten voortdurend in de gaten. Van maandag tot zaterdag tussen 08-18u is onze helpdesk bereikbaar op 0800 71 302”, vertelt Marie Janart van Batopin.

“De digitalisering gaat razendsnel en dat is handig, alleen en zeker niet voor iedereen. Als lokaal bestuur is het onze taak om ook oog te hebben voor wie nog niet mee kan op de digitale snelheidstrein. Onder meer over dit onderwerp blijven we in overleg”, besluit waarnemend burgemeester Hilde Vautmans.