15 jaar, meer dan 600 gewonnen superprijzen
“Met de oprichting en uitrol van de vzw door toenmalig schepen, Pascal Vossius, zijn er sinds de opstart diverse projecten en acties op poten gezet om de Truiense handel te boosten en de shoppers naar onze mooie stad te lokken. We startten met de actie “elke maand een auto te winnen in Sint-Truiden”. Maar liefst 48 auto’s en 100 fietsen werden er verloot! Dit was een enorm succes”, start schepen van Handel & Markten, Hilde Vautmans. “Ondertussen mogen we een hele reeks topevenementen en acties in onze stad onderstrepen. Zo is er de meest recente en nog steeds lopende campagne ‘Loyaal Lokaal’. Elke 3 weken worden er 6 handelaars geafficheerd op de stadspanelen op het gehele Truiense grondgebied. Momenteel zitten we al aan onze 100e (!) foto, een geweldig succes. Onze events trachten we te combineren, om nog meer beleving voor jong en oud te creëren. Kijk maar naar het succes van de Zomerbraderie in combinatie van de Autoshow en Magisch Wonderland van stadsdienst Jeugd. Een weekend met 10.000 bezoekers in onze binnenstad. Ook onze laatste Hollywood editie van de jaarlijkse Ladies City Day bracht duizenden bezoekers naar onze lokale middenstand”, vertelt schepen Hilde Vautmans.
Shop & The City
“We hebben onze stad, het winkelaanbod en het shopgedrag enorm zien wijzigen de afgelopen jaren. Dergelijke switch zorgt natuurlijk ook voor een switch in onze aanpak”, gaat voorzitter Philip Bronckaerts verder. “We merken dat de Truiense shopper en bezoeker onze inspanningen steeds apprecieert en ook het aantal aangesloten handelaars van buiten het stadscentrum kent elk jaar een stijging. Momenteel zijn we met meer dan 280 aangesloten handelaars en gemiddeld 40.000 scans per maand. Net daarom willen we ervoor zorgen dat er meer gewonnen wordt bij onze handelaars en meerdere loyale shoppers beloond worden. Als middenstandsvereniging voorzien we maandelijks een budget van €2500 om extra shopbudget te verdelen onder loyale shoppers. De voorbije 2 jaren kenden we al meer dan 400 winnaars van deze nieuwe scanactie”, vult voorzitter Philip Bronckaerts aan. “Het is met dergelijke kleinere appreciaties dat je verder aan een loyaal verhaal breit.”
Koppeling aan het parkeerbeleid
“De vele investeringen die er de laatste jaren gebeurd zijn om onze stad nóg gezelliger en toegankelijker te maken, hebben hun effect niet gemist. Kijk maar naar onze mooie Grote Markt. Ook kleinere fatsoeneringen hebben ervoor gezorgd dat we terecht fier mogen zijn op Sint-Truiden. We hebben een uniek horeca aanbod, met sinds kort zelfs ons eerste sterrenrestaurant op Truiens grondgebied, gezellige boetiekjes en een wekelijkse Haspengouw Markt waar menig van buiten Sint-Truiden naartoe komen”, vertelt Hilde Vautmans. “En natuurlijk stopt het hier niet mee. We kijken er enorm naar uit om het Shop & The City verhaal te koppelen aan het parkeerbeleid. Bezoekers aan onze stad, die effectief spenderen, verdienen op die manier hun parkeerkost terug. Uiteraard zal dit het aantal bezoekers stimuleren om massaal naar Sint-Truiden af te zakken”, zegt Vautmans.
“Gezien we met de vzw ook vele massa evenementen organiseren, zijn ook wij genoodzaakt om in de toekomst Sint-Truiden in een ‘duurzame’ spotlight te zetten. Denk maar aan de decembermaand die er aankomt. Maar ook daar zetten we dynamisch in op alternatieve oplossingen die uiteindelijk de beste investering blijken te zijn voor Sint-Truiden. We zijn blij dat we hiervoor kunnen sparren met ons stadsbestuur en we op die manier blijven innoveren en samenwerken aan een betere toekomst in Sint-Truiden”, aldus voorzitter Philip Bronckaerts.
Voor en door handelaars
“Onze handelaars zijn een groot stuk van die sterke ruggengraat van Sint-Truiden. Onze stad is wat ze is dankzij de motivatie en het enthousiasme van de honderden handelaars die elke dag het beste van zichzelf geven om de Truienaar en bezoeker een geweldige tijd te bezorgen in ons stadscentrum!”, gaat schepen Hilde Vautmans verder. “Het is een uniek concept, het Shop & The City verhaal. Waar de handelaar €1 investeert, legt Stad Sint-Truiden €1 bij. Zo komen we samen aan een mooi werkingsbudget om dit alles samen te realiseren voor de Truiense middenstand.”
“Het is de bedoeling dat we minstens één keer per jaar dergelijke handelaarsbijeenkomst op poten zetten om elkaar te blijven versterken. Vele handelaars zien elkaar niet vaak en dan is het wel opportuun om een soort netwerkkader te organiseren waarbij dit voor hen georganiseerd wordt. En hoe leer je elkaars business nu écht kennen? Door het effectief te beleven!”, benadrukt schepen Hilde Vautmans. “Het is daarom dat we het leuke idee hadden om waardebonnen van de handelaars in een grote pot te gooien en dat na afloop elke handelaar naar huis keert met een waardebon van een collega. Zo benadrukken we de samenhang en bezorgen we elke handelaar een leuk cadeau van, wie weet, uit eigen straat.”
“Het fijne aan handel drijven in deze stad is dat we er steeds samen voor gaan. Geen enkele actie of event is bedoeld voor een bepaalde tak van handelaars. Neen, het doel en het nu is er voor iedereen. Met dergelijke mindset en motivatie komen we er als middenstand sterker uit. We krijgen dan ook geregeld de vraag van omliggende steden hoe we dit allemaal realiseren en dat bezorgt ons allen de voldoening waar we als voorbeeldstad naar streven”, sluit Philip Bronckaerts af.