Truineer Nieuws melden?

Nieuwe brand manager STVV getuigt: “eens die liefde voor STVV, altijd die liefde”

Wist je dat de zoon van de nieuwe brand manager van STVV ‘Lon’ heet?  Die naam kwam niet zomaar uit de lucht gevallen. In een eerste interview praat Bert Stas over zijn liefde voor de club en over zijn plannen.

“Als je eens verliefd geraakt op jouw club, gaat die liefde nooit meer over”

Voetbalclub STVV zit in een goede flow: de Kanaries zijn al 12 wedstrijden ongeslagen en de supporters vinden de weg naar Stayen terug. Om de volgende stap te zetten, versterkt de Haspengouwse traditieclub nu ook haar omkaderend team: Bert Stas vervoegt de rangen als brand manager. 

“Als we de resultaten van alle Belgische clubs samen bekijken, was STVV de voorbije 5 jaar de achtste club van het land”, weet voorzitter David Meekers. “Dat vertaalt zich nog niet volledig in supportersaantallen. De regio Haspengouw – in de brede zin van het woord – is echter een voetbalminnend publiek. We zijn er dus van overtuigd dat we Stayen terug kunnen laten vollopen. Onze laatste wedstrijd van vorig seizoen speelden we voor een vol huis tegen Standard, en ook de opkomst voor de eerste thuismatch van het nieuwe seizoen (tegen Union nvdr.) was goed. Tijdens onze vorige supportersmeeting beloofden we onze fans om iemand aan te trekken die de beleving op Stayen versterkt. Met de aanstelling van een brand manager zetten we nu die volgende stap.”

Van jong piepkuiken tot 40-jarige Kanarie

De nieuwe brand manager heeft diepe wortels in Sint-Truiden en binnen STVV. “Als kind mocht ik al mee naar de thuiswedstrijden in het zog van mijn vader, die als journalist jarenlang STVV opvolgde”, vertelt Bert Stas. “Later was ik zelf actief als jeugdspeler, tot mijn 18de. En als je eens verliefd geraakt op jouw club, gaat die liefde nooit meer over. Ik ben STVV dus altijd van dichtbij blijven volgen. Mijn zoon Lon Stas is zelfs vernoemd naar STVV-icoon Lon Polleunis (lacht).”

Taal van de STVV-fan spreken 

Wat de plannen van de kersverse brand manager zijn? In eerste instantie dus het supporterslegioen terug de weg naar Stayen tonen. “Vroeger had STVV een heel duidelijke identiteit”, zegt Bert daarover. “Mes tussen de tanden, een klein en moeilijk bespeelbaar veld en rammelende platen op de tribune. Door de jaren heen is het gelaat van onze club geëvolueerd. En dat is ook logisch. Maar de Truiense voetbalcultuur blijft bestaan. Mijn bedoeling is om – samen met de supporters – die nieuwe identiteit te benoemen en ze vervolgens ook door te trekken in communicatie, maatschappelijk engagement, matchbeleving, … We willen en zullen de taal van de STVV-fan spreken, zodat iedereen zich opnieuw vereenzelvigt met de Kanaries.”

Kan een afbeelding zijn van 15 mensen, kind, staande mensen en buitenshuis

Bert Stas is het tweede spelertje van links, middenste rij.