Truineer Nieuws melden?

Groot parkeernieuws

Een nieuwe gratis parking ‘Stadsrand’ en goedkoop en frictieloos ondergronds parkeren moeten voor meer parkeerzekerheid en ruimte op straat zorgen.

Sint-Truiden streeft naar leefbare straten en een autoluwere stad. Daarom rolt het Autonoom Gemeentebedrijf Trupark een nieuwe parkeervisie uit.

Enerzijds creëert Trupark een comfortabel gratis parkeeraanbod aan de rand van de stad. Parking Veemarkt ondergaat een groene metamorfose, terwijl langs de N722 een nieuwe gratis parking ontstaat: Parking Stadsrand biedt plaats aan 180 wagens. In het centrum zelf promoot Trupark ondergronds parkeren, om meer ruimte te scheppen voor fietsers, zwakke weggebruikers en groen. De drie belangrijkste parkings van Trupark krijgen een herpositionering in die zin. Opvallend is dat parkings Sportpark en Gazo de eerste frictieloze parkings van België worden. Dat betekent dat er geen slagboom staat en je op basis van nummerplaatherkenning – zonder dat er een parkeerticket aan te pas komt – afrekent aan de betaalautomaat of digitaal via de 4411-app. Meteen een nationale primeur voor de hoofdstad van Haspengouw.

Een moderne stad is veilig, groen en slim. Als hoofdstad van Haspengouw staat Sint-Truiden voor levenskwaliteit en innovatie. Die visie trekt de stad ook door op het vlak van mobiliteit. Om de Truiense straten nog leefbaarder te maken – met ruimte voor fietsers en groen – wordt het straatparkeren afgebouwd, door bezoekers te verwijzen naar de parkings in het centrum. De straten en bovengrondse parkings in het centrum van Sint-Truiden geraken verzadigd met wagens die daar eigenlijk niet horen te staan. Het gevolg? Auto’s ontsieren het straatbeeld en chauffeurs dolen rond, op zoek naar een gegeerd plekje. Daarom werkte autonoom gemeentebedrijf Trupark een oplossing uit.

Nieuwe gratis parking Stadsrand

De eerste focus gaat naar gratis parkeren aan de stadsrand. Parking Veemarkt zal in de toekomst groen kleuren. Op die manier versmelten het Speelhof en het stadspark, twee groene longen van onze stad, met elkaar. Omdat almaar meer mensen met een elektrische wagen rijden, worden er ook 25 laadpalen voorzien. Het gratis parkeeraanbod groeit in de toekomst verder, met de aanleg van parking Stadsrand. Deze nieuwe parking ligt aan de zijkant van de N722 (Hasseltsesteenweg). De hele rijstrook rechts van de rijbaan tussen het kruispunt tegenover woonzorgcentrum het Meiland en het kruispunt aan de brandweer wordt een gratis parkeerzone voor 180 wagens (met toegangsstrook).

Duidelijke rol voor drie centrumparkings

Het doel is om de inwoners en bezoekers te motiveren om ondergronds te parkeren in de centrumparkings zodat het stadscentrum autoluwer kan worden en ook aangenamer voor de fietser en de zwakke weggebruiker.

In het stadscentrum zelf krijgen de drie belangrijke parkings daarom een herpositionering.

Ten eerste wil Trupark parkeerzekerheid bieden op parking SportparkDe zone rond het Lago Bloesembad – omringd door heel wat andere sportfaciliteiten – mist momenteel haar doel. Omdat er mensen parkeren die eigenlijk niet ter plaatse moeten zijn, zoeken sporters vaak vruchteloos naar een plekje. Daarom wordt parkeren hier betalend vanaf donderdag 1 september 2022Sporters parkeren de eerste twee uren wel gratis.

Ook parking Gazo wordt, zoals voorzien, vanaf 1 september 2022 betalend. Op de Gazometersite creëren we parkeerzekerheid voor inwoners of ouders die hun kinderen naar de school, de opvang of het Huis van het Kind brengen. In tegenstelling tot parking Sportpark, moedigen we ook occasionele bezoekers en shoppers aan om gebruik te maken van deze parking. Want van hieruit vinden ze makkelijk hun weg naar het stadscentrum. Daarom hanteren we de laagste prijs van heel Limburg. Het eerste uur parkeer je gratis, daarna betaal je slechts 1 euro of zelfs minder per uur. Mensen die in de buurt wonen en werken, kunnen ook een voordelig parkeerabonnement nemen. Bovendien parkeer je in Gazo gevoelig goedkoper dan op de bovengrondse plaatsen in het stadscentrum.

Parking Centrum ten slotte, bekleedt een soortgelijke positie. Ter hoogte van de Sluisberg is er nog een zee van ruimte om ondergronds te parkeren, op een steenworp van de Grote Markt. Hier is het vooral zaak om de bekendheid en de toegankelijkheid van deze parking te verhogen. De parking wordt nog tot volgend jaar uitgebaat door Group Indigo aan de door hen gehanteerde parkeertarieven.

Eerste frictieloze parkings

Om chauffeurs de weg naar de centrumparkings te tonen, schakelt de hoofdstad van Haspengouw ook parkeertechnologie in. Zo zal digitale bewegwijzering in het najaar automobilisten vanaf de gewestwegen naar de beschikbare rand- en centrumparkings (Stayen, Gazo, Centrum en Veemarkt) leiden. Via dit systeem zie je in realtime hoeveel vrije plaatsen er nog zijn.

Daarnaast pakt Trupark uit met een technologische primeur: Gazo en Sportpark worden de eerste frictieloze parkings van België. Frictieloos parkeren betekent dat er geen slagboom staat. Dankzij nummerplaatherkenning rij je vlot binnen en buiten. Vooraleer je vertrekt, betaal je met je bankkaart – niet cash – aan de betaalautomaat. Deze werkt papierloos, dus op een ticketje hoef je ook niet te wachten of je betaalt digitaal via de 4411-app. Het frictieloos parkeren is een knap staaltje slimme, innovatieve en digitale samenwerking tussen Trupark en de firma’s InTouch (dat de mobiliteitssoftware implementeert), Be-Mobile (dat verantwoordelijk is voor de 4411-betaalapp) en Flowbird (dat instaat voor betaalautomaten).

Binnen een paar jaar parkeren zelfsturende auto’s allicht zichzelf op basis van spraaktechnologie. Met dit pilootproject stoomt Sint-Truiden zich alvast klaar voor de slimme mobiliteit van de toekomst. Dat is innovatie die op termijn de levenskwaliteit in de stad alleen maar ten goede zal komen.

Tegelijk vergt dergelijke vooruitgang een gedragsverandering. Daarom voorziet Trupark de nodige communicatie. Door de afwezigheid van slagbomen bestaat de kans dat bezoekers de parking uitrijden zonder te betalen. Om onnodige retributies te vermijden, informeren we zowel frequente bezoekers als alle Truienaars over de aanpassingen. Dat gebeurt zowel aan de hand van gerichte brieven als via het stedelijk infoblad, social media en on site signalisatie.

 

 

DE TARIEVEN