Sint-Zuiden wordt hotspot van Haspengouw

Bijna 30 horecapartners, in de schaduw van de O.L.V.-kerk bundelen de krachten in een unieke  samenwerking en staan klaar om open te gaan! Deze aanpak moet van Sint-Zuiden de hotspot van Haspengouw maken. De betrokken partijen geven tekst en uitleg.

In de schaduw van de statige Onze-Lieve-Vrouwkerk in Sint-Truiden schijnt de zon altijd. De straten  en pleinen rond de kerk worden in de lente en zomer omgedoopt tot de meest idyllische plek van de  hoofdstad van Haspengouw. Je voelt hier de warme bruisende sfeer van bourgondisch genieten.  Daarom draagt dit stadsdeel ook de naam Sint-Zuiden. Dit succes heeft alles te maken met een  unieke samenwerking die de horeca er al enkele jaren uitbouwt.

Dé ‘hotspot’ van Haspengouw 

Zelfs in deze moeilijke tijden voor horeca en middenstand zet Sint-Zuiden nog meer in op samenwerking  en beleving. Maar liefst 28 zaken of horecapanden die kortelings ingevuld worden zullen dit seizoen de  krachten bundelen en zo een enclave vormen van kwalitatieve drank- en eetgelegenheden die samen inzetten op sfeer en beleving in het stadscentrum. 

“Deze samenwerking is ongezien. De goede verstandhouding, de heraanleg van de straten en pleinen  rond de kerk en de investering van heel wat ondernemers in de renovatie of aankoop van panden zijn  onze troeven. Dat maakt deze zone tot dé hotspot van Haspengouw,” zegt voorzitter van Sint-Zuiden Kevin Vanhoegaerden. 

Inzetten op sfeer en beleving 

De vzw Sint-Zuiden bundelt en coördineert horecaondernemers om samen te werken. Ze maken van de  autovrije straten gebruik om extra sfeer en beleving in de stad te brengen, wat Sint-Truiden nog  aantrekkelijker moet maken.  

Sint-Zuiden zal binnenkort als een stukje vakantie aanvoelen. De straten en pleinen rond de kerk krijgen  een zuiders tintje met gezellige terrassen, lampenkoorden die het ‘savonds extra sfeervol maken en 40  olijfbomen die je aan de Provence doen denken. Naast een sfeervolle inkleding van de buitenruimte  plannen de horeca-uitbaters al zeker vijf evenementen. Maar ze hebben nog meer verrassingen in petto. 

Horecacrisis? Niet in Sint-Zuiden! 

Sint-Zuiden kent dit jaar een enorme groei met 30% meer horecazaken of panden die binnenkort een  belevingsbestemming krijgen. De samenwerking slaat aan en de straten en pleinen rond de kerk werden  opgewaardeerd. Dit resulteerde in een spectaculaire aangroei van horecazaken die samen één positief  verhaal willen uitdragen, elk met hun eigen accent en specialiteiten. Waar vroeger het stadsdeel rond  de kerk gekend was voor haar nachtleven maakt dit nu plaats voor één grote belevingszone vol met  kwalitatieve eet- en drankgelegenheden. 

Horeca na corona staat in Sint-Truiden voor bundeling van krachten. Positief vooruitdenken is de enige  manier om met deze historische crisis om te gaan. Dat is waar Sint-Zuiden voor staat en waar ook  ‘Horeca Sint-Truiden’ voor gaat. Daarom werd ook een goede samenwerking met ‘Horeca Sint-Truiden’ opgezet. Daarenboven zullen alle activiteiten in oveleg met Shop & The City en de markthoreca worden  georganiseerd, een win-win voor iedereen. De horeca in onze staad is dus ook klaar voor de bloei. 

Het enthousiasme en de drive van ervaren en jonge horeca-ondernemers werkt aanstekelijk en zorgt  voor een bijna volledige invulling van de leegstaande panden in de zone Sint-Zuiden wat de gezelligheid  in de stad ten goede komt. De heropening van de horeca, waar iedereen naar uitkijkt, zal de  samenwerking zeker een boost geven. 

“Als stad zorgden we voor de aanleg van vernieuwde straten en mooie pleinen rond de Onze-Lieve Vrouwkerk. We kunnen alleen maar blij zijn als bijna 30 horecazaken de krachten bundelen en  investeren in sfeer en beleving. De lente en de zomer kunnen beginnen in Sint-Truiden. Sint-Truiden is  immers het Zuiden.” Besluit een tevreden schepen van handel en middenstand Johan Mas. (Open VLD)