Roasties deelt 200 maaltijden uit aan helden

Roasties uit Sint-Truiden en kippenleverancier Eurokip gaan met de hashtag #mijnheld tweehonderd gratis gerechten uitdelen. “Samen met onze partner willen we de helden een fijn momentje bezorgen”, zegt Raf Vanmechelen, zaakvoerder van Roasties. (NC)

© Raf Vanmechelen

Roasties is gespecialiseerd in kip en Amerikaanse gerechten en wil meer inzetten op sociaal ondernemen. Zaakvoerder Raf Vanmechelen lanceert daarom de hashtag #mijnheld.

Elke klant die tussen 15 november en 23 december telefonisch of via email een bestelling plaatst van minstens 35 euro, schenkt ook meteen een dagschotel met een halve kip, patatjes en appelmoes aan zijn of haar held. “Dat doen we tot de tweehonderd schotels op zijn’, zegt Raf.

“Niet alleen de horeca, maar zowat iedereen is slachtoffer van de gezondheidscrisis die er nu heerst. En in tijden van nood staan er echte helden op: mensen uit de zorg, vrienden die boodschappen gaan doen voor de oudere buren tot zelfs de kassamedewerkster in de supermarkt. Allemaal mensen die risico lopen om besmet te worden, maar die er toch voor gaan. Iedereen kent wel zo’n held die eens een traktatie verdient, en daar willen we graag mee helpen.”

De coronacrisis houdt de zaakvoerder naar eigen zeggen niet tegen om toch creatief en ondernemend te zijn. “Ik ben een geboren en getogen Truienaar en zie in mijn eigen stad vaak mensen die ik echt wel graag eens op een lekker kippetje zou willen trakteren. Ook bij onze leverancier Eurokip, waar we onze kippetjes van La Belle Flamande kopen, dachten ze er zo over.”

We zijn een echt Belgisch merk en lokale gemeenschappen liggen ons nauw aan het hart”, zegt Carla Van Osselaar van Eurokip. Het bedrijf heeft met La Belle Flamande een sterk label en wou dan ook graag meewerken aan het initiatief in Sint-Truiden en omstreken. “Dat we nu door het initiatief van Roasties heel wat mensen kunnen gelukkig maken, is voor ons een echte opsteker.”

Bij elke afhaalbestelling of levering die in aanmerking komt, wordt er voortaan een flyer gestopt. Deelnemers kunnen zo makkelijk de weg naar de website vinden en daar enkele gegevens van ‘hun held’ achter laten. “Wij contacteren vervolgens die gegadigden om alles te regelen. Uiteraard laten we ze ook weten wie hun zo graag ziet”, zegt Vanmechelen.

Nauwelijks inkomsten
De eerste held die ondertussen een kippetje kado kreeg is Jimmi Smets van Magirus Events. De Truienaar verwezenlijkte zijn droom met zijn eigen bedrijf dat vooral licht- en geluidsinstallaties verhuurt. “Voor mij is zo iemand nu ook een held. Ik zie hoe Jimmi probeert bij te klussen om toch inkomsten te hebben en zijn bedrijf van de afgrond te redden”, zegt Raf, die Jimmi als zijn held koos.

“Het is fijn dat er ook eens iemand aan ons denkt. Ik lees wel veel over de sluiting van de horeca en de winkels, maar over onze sector wordt er nauwelijks gesproken. De voorbije jaren heb ik zwaar geïnvesteerd in materiaal en infrastructuur, maar we genereerden dit jaar nauwelijks inkomsten. De omzet is met zowat 90 procent gedaald, waardoor ik nu bij andere zelfstandigen, die wel nog wat kunnen werken, moet gaan bijklussen. Zo help ik nu bijvoorbeeld met het opbouwen van marktkramen.”