Truineer Nieuws melden?

Opgepast: vanaf 1 oktober rekening houden met reddingstrook voor hulpdiensten

Je hebt het misschien al gehoord: vanaf 1 oktober is het verplicht om in files een reddingstrook voor de hulpdiensten te vormen op alle wegen met twee rijstroken of meer per rijrichting.  Dit heeft ook betrekking op ons dagelijks rijgedrag. De politie legt even uit.

 

© politie sint-truiden

Voertuigen op de linkerrijstrook moeten uiterst links gaan staan en al de rest zoveel mogelijk naar rechts. Op die manier wordt een doorgang vrijgemaakt voor de hulpdiensten. Het systeem is al verplicht in andere landen zoals Luxemburg, Duitsland of Zwitserland waar het zeer goed werkt. Denk eraan wanneer je op reis bent en doe zoals de lokale bestuurders wanneer je in de file staat om niet in negatieve zin op te vallen.

Merk op dat dit systeem niet beperkt is tot snelwegen en gewestwegen. Ook bij een file op de kleine Brusselse ring bijvoorbeeld moeten bestuurders een reddingstrook vormen, aangezien de kleine ring minstens twee rijstroken heeft.

Bovendien moeten ze dit automatisch doen zodra er zich een file vormt, zonder te wachten tot de sirenes van de hulpdiensten hoorbaar zijn.  Het is dus een permanente verplichting vanaf 1 oktober!

Maar wat dan met de pechstrook? De hulpdiensten kunnen uiteraard nog steeds de pechstrook gebruiken, maar om andere redenen. Ze wensen ook deze andere optie te gebruiken die erin bestaat tussen de files door te rijden. Welke redenen? De pechstrook wordt regelmatig versperd door defecte of verongelukte voertuigen. Er liggen ook weggeruimde brokstukken en vaak wordt ze afgeschaft of versmald om een extra rijstrook of spitsstrook toe te voegen (zoals op de E40 van Brussel naar Leuven).

De reddingstrook is tot slot ook interessant voor motorrijders, want het is juist de plaats waar het voor hen toegestaan is om zich een weg door de files te banen. Vandaag zijn er nog steeds automobilisten die aarzelen om motorrijders in files door te laten, maar voortaan zullen ze geen enkel excuus meer hebben om de deur dicht te doen voor de tweewielers. Motorrijders die files voorbijrijden worden wel geacht dit te doen met een zeer matige snelheid, maximum 20 km/u sneller dan de automobilisten. Het is ook niet hun taak om politieman te spelen wanneer bestuurders zich niet aan de regel houden …

 

Commissaris Olivier Quisquater
Wegpolitie