Jerôme Fontaine en Koen Francis zorgen voor frisse wind binnen horeca Sint-Truiden

In een interview voor de Zondag geven Jerome Fontaine (Cosmocafé) en Koen Francis (Verdi) hun visie op de Truiense horeca nu enkele maanden na de lockdown.

Uitzicht op onze Grote Markt vanaf het ‘bubbelbalkon’ van Taverne Verdi
© Verdi

De Truiense horeca doet het goed, ondanks dat er wel inkomstenverlies is. Fontaine en Francis spreken van een omzetverlies van tussen de 20% en 30%. Hele andere cijfers dan deze van Hasselt waar ze al snel van cijfers ronde 50% spreken.
Francis en Fontaine zien dan ook veel veerkracht en creativiteit bij de Truiense horeca. Zo kozen velen voor take-away opties en afhaalmaaltijden tijdens de lockdown. Roasties koos er zelfs na de lockdown voor om zich exclusief op dit segment te richten.
Ook werken verschillende zaken samen om veilige en gezellige evenementen te doen. Het Cosmocafé werkte samen met Chicaz Beauty Bar om een familiefestijn te organiseren op de nationale feestdag en onder de noemer Sint-Zuiden werken de zaken op en rond het Heilig Hartplein samen om op een coronaproof manier de zomer goed te vullen met muziek.

Veiligheid op de eerste plaats

Het belang van veiligheid mag niet onderschat worden. Wie zich na de lockdown niet veilig voelde in een bepaalde zaak zal er ook niet terug komen. Daarom heeft de Truiense horeca massaal ingezet op de hygiëne en afstandregels die de nationale overheid heeft opgelegd.

Ondertussen zitten de voorzitter en ondervoorzitter van Horeca Sint-Truiden niet stil. Ze bekijken de mogelijkheden om in het najaar de terrassen uit te breiden en te verwarmen. Vele zaken zijn namelijk te klein om de afstandsregels zonder het terras toe te passen.

We kijken uit naar de ongetwijfeld sterke acties die Horeca Sint-Truiden nog zal nemen.