Truineer Nieuws melden?

Horeca Sint-Truiden heeft geen schrik van de nieuwe coronamaatregelen

Verschillende zaken in Limburg denken aan een preventieve sluiting om het verlies dat de nieuwe maatregelen omtrent de sociale bubbels, te minimaliseren. Zo meldt Het Belang van Limburg vandaag.
Koen Francis (Verdi) en Jerome Fontaine (Cosmocafé) voorzitter en ondervoorzitter van Horeca Sint-Truiden reageren verbaast op de beslissing. Truineer vroeg hen naar de status van de horeca in Sint-Truiden en hoe zij omgaan met de coronamaatregelen. (NC)

© Verdi

De horeca heeft geleden door het coronavirus. Dat is een feit. Ook de nieuwe maatregel die het aantal mensen per sociale bubbel weer sterk beperkt tot 5 vaste personen per gezin zorgt voor een deuk in de recentelijke heropleving van de horeca.

“We hebben afzeggingen van grote groepen van 10 tot 20 personen,” zegt Luc Withofs van ’t Veilinghuis.
“Wij zijn ook een feestzaal en kregen vroeger geregeld bedrijfslunches en feesten over de vloer. Allemaal activiteiten die nu niet kunnen. Maar wij mogen niet klagen. Wij hebben geïnvesteerd in onze zaak zodat klanten zich veilig voelen. Dat maakt het verschil.”

Veiligheid is belangrijk

Dezelfde gedachte horen we bij Koen Francis (Verdi) en Jerome Fontaine (Cosmocafé). De voorzitter en ondervoorzitter van Horeca Sint-Truiden hebben veel tijd in hun zaken gestoken om klanten een veilig gevoel te geven. Niet alleen door bijvoorbeeld nieuwe kaarten die ontsmet kunnen worden of digitaal leesbaar zijn via een QR code maar ook bijvoorbeeld door een verhoogd en afgebakend terras.

“Cosmo heeft al even een afgebakend terras. Onze zaak heeft sinds dit weekend paaltjes,” zegt Koen Francis van de Verdi. “Momenteel zijn we als Horeca Sint-Truiden aan het onderhandelen met het stadsbestuur om afgebakende terrassen mogelijk te maken voor de zaken die het willen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat mensen niet tussen de terrassen door kunnen lopen.”

Verdi kwam al aan het begin van de heropening van de horeca met een uniek idee. Het bubbelterras. Creativiteit is een sleutelwoord voor horeca die wilt overleven in deze tijden.
Collegialiteit tegen corona

Koen en Jerome winden er geen doekjes om. De omzet van de horeca in Sint-Truiden is inderdaad gedaald.
“We horen en ervaren omzetdalingen van tussen de 20% en 30%,” zegt Jerome Fontaine van Cosmocafé.
“Ook qua werkgelegenheid is er een terugval. Flexi- en studentenjobs die normaal gezien tijdens de drukke zomermaanden vaak worden ingezet, zijn nu veel minder aanwezig. Er komen ook minder mensen omdat het niet makkelijk is om nu spontaan iets te gaan drinken.”
Horecazaken in oa Hasselt denken daarom aan het preventief sluiten van hun zaken. Het verkleinen van de sociale bubbels zorgt er immers voor dat zij minder klanten krijgen.

Toch zien Koen en Jerome geen reden om tot zulke stappen over te gaan in Sint-Truiden. “We begrijpen dat collega’s die minder mogelijkheden hebben of in gemeentes zitten waar er weer veel besmettingen zijn, deze stappen nemen. Maar Sint-Truiden komt van ver. Momenteel blijft het aantal besmettingen in onze gemeente beperkt ondanks het feit dat de horeca al weer enige tijd open is. Wij volgen de regels en proberen alles veilig te maken voor onze klanten. Dat heeft zijn effect.”

Ook zaken in de deelgemeenten van Sint-Truiden doen het goed. Onder andere het Elfde Gebod en de Commandeur aan het Kasteel van Ordingen doen goede zaken. “Mensen zijn tijdens de lockdown weer meer beginnen fietsen,” zegt Jerome.
“Zo hebben ze weer de deelgemeentes ontdekt en de leuke zaken die daar zitten.”

“We proberen onder de collega’s een goede verstandhouding te houden. Als het te druk wordt op sommige plaatsen wijzen we klanten door naar zaken in het centrum of in de deelgemeenten.”

Creativiteit

“Je moet creatief zijn in deze tijden,” zeggen Jerome en Koen. “Met Horeca Sint-Truiden zijn we momenteel aan het kijken om een groepsaankoop te doen bij de firma Rentokil. Zij hebben onlangs de kantoren van Callexcell volledig ontsmet. Wij willen dit ook doen in horecazaken.”

Creativiteit is een belangrijk element voor de horeca momenteel. Cosmocafé hield op de nationale feestdag van 21 juli samen met Chicaz Beautybar een eetdag met animatie. Twentytwo Coffee doet een samenwerking met Roasties Bar waardoor klanten burgers van de Roasties kunnen eten op de terrassen van TwentyTwo. En natuurlijk heeft de Verdi zijn Bubbelterras.

Op 21 juli werkte Cosmo en Chicaz Beauty Bar samen voor een leuk familie event.

Koen en Jerome roepen collega’s op om zoveel mogelijk in te zetten op veiligheid. “We begrijpen dat niet iedereen evenveel kan investeren maar de eerste indruk van een klant als die je zaak bezoekt is cruciaal op dit moment. Wanneer je je zaak veilig maakt en mensen zich er goed voelen, heeft dit een enorm effect.”
“Sluitingen zijn in St-Truiden zeker niet aan de orde.”