Na de bloesemtoeristen, nu de wijntoeristen

Haspengouw wil meer toeristen lokken met wijnbouw. ?Net zoals mensen naar de Champagnestreek trekken om er verschillende huizen te bezoeken, willen we onze Limburgse wijnhuizen openstellen?, klinkt het.

© Fotograaf: Truineer

Onderzoekers van hogeschool PXL onderzochten in opdracht van de provincie Limburg de marketingopportuniteiten van de Limburgse wijnbouw voor de toeristische sector. ?De vraag is: hoe kunnen we meer toeristen naar Haspengouw halen rond het thema wijn?, zegt Nele Bylois, onderzoeker bij PXL. ?Vergelijk het met het fietstoerisme maar dan voor een culinair doelpubliek. Net zoals mensen naar de Champagnestreek in Frankrijk trekken om er verschillende huizen aan te doen, willen we onze wijnhuizen openstellen voor toeristen. Wijnliefhebbers willen namelijk graag zien waar de druiven geteeld worden. Dat schept mogelijkheden: gaande van een eenvoudig bezoek tot hoevewinkels of logies? Al naargelang het traject waar de teler zich comfortabel bij voelt.?
Vinificator
Daarnaast werd ook de economische haalbaarheid onderzocht van een gedeeltelijke overschakeling van hardfruit naar wijnbouw. Fruittelers die willen overschakelen naar wijnbouw, kunnen voor advies terecht bij PCFruit. ?Dat kan vanaf de aanplanting en doorheen de seizoenen, tot en met correcte informatie in verband met de vari?teiten en kwaliteit?, aldus Kris Vandenwyngaert, wijnexpert bij het proefcentrum. ?Het probleem is dat eens de druiven geoogst zijn, iemand ze moet afnemen om er wijn van te maken. Dat kan een vinificatiebedrijf doen. Het onderzoek heeft aangetoond dat het haalbaar is om zo een bedrijf op te richten dat de oogst van de telers opkoopt, de druiven vinificeert en de wijn vermarkt. De teler heeft zo een interessant alternatief voor zijn appels of peren. Een gedeeltelijke omschakeling voor deze telers zorgt voor diversificatie in hun productenpalet en verlaagt mogelijk ook de prijsdruk?, aldus Vandenwyngaert. ?Op termijn kunnen telers met het vinificatiebedrijf overeenkomen om de eigen teelt tot een apart, eigen wijnlabel te verwerken. En dat kan de teler dan weer op zijn bedrijf verkopen aan toeristen?, zegt Bylois.
80 hectare
Volgens gedeputeerde Inge Moors is de Belgische wijnbouw in 10 jaar in areaal maar liefst vervijfvoudigd. In 2018 was de wijnbouw goed voor 384 hectare, waarvan 80 hectare in Limburg. ?De Limburgse wijnbouwsector groeit steeds meer uit tot een belangrijke en beloftevolle niche in onze fruitteelt. Enerzijds is er de ambitie om uit te groeien tot een internationale speler op de markt, maar we moeten ons eigen verhaal schrijven vanuit het unieke karakter van onze wijnen, ge?nt op het DNA van onze provincie en van onze fruitteeltsector.?