Eind augustus kondigde de directie van Punch Powertrain het ontslag aan van 172 arbeiders en 16 bedienden. Daarmee staat ??n op de drie blue collar-banen op de tocht. Het nieuws kwam weliswaar hard aan, maar was niet helemaal onverwacht. Sinds eind vorig jaar is de producent van versnellingsbakken voor de auto-industrie het slachtoffer van de terugval van de Chinese autoverkoop, met lange periodes van tijdelijke werkloosheid tot gevolg. Het productievolume daalde van 713.000 naar 407.000 versnellingsbakken.
De aankondiging van augustus was echter nog maar een deel van het slechte nieuws. Punch kondigde zijn reorganisatie in twee delen aan. De ruim bemeten ontwikkelingsafdeling en de ondersteunende diensten komen nog aan de beurt. De vakbonden verwachten zich aan een operatie die even ingrijpend is als die in de productie. Als de voorspelling uitkomt, verliest Punch Powertrain in totaal een kleine 400 mensen. Een zware klap voor een regio waar de jobs al niet voor het rapen liggen.
Nog 200 werknemers op de keien?
Het worden cruciale dagen voor de arbeiders en bedienden van Punch Powertrain. Na de ontslagen van eind augustus zou het wel eens kunnen dat opnieuw een 200-tal werknemers niet meer aan de slag kunnen. Het debacle van de Chinese automarkt wordt met de vinger gewezen.