Nieuwe toeristische gids en dito website

De nieuwe toeristische gids is uit. Die richt zich op de nationale en internationale markt, en voor het eerst ook op de Japanners. Daarnaast is ook een aanlokkelijke toeristische website in het leven geroepen. Die staat vanaf vandaag trouwens online.

© Fotograaf: Truineer

De gids kreeg een totale make-over. De brochure is zodanig opgebouwd om zoveel mogelijk doelgroepen te kunnen verleiden. De erfgoedlover, fruittoerist, avonturier, shopkoning(in), levensgenieter ?n hun kinderen vinden allemaal hun gading in het ruime aanbod.??

Nieuwtjes

?De? sterkhouders blijven hierin behouden, maar we verrassen ook met nieuwtjes. Na het succes van ?Eurofleurs? is de Minderbroederssite in maart zo opnieuw het decor van een bloemen- en kunstevenement. Dat vormt een mooi opstapje naar het bloesemseizoen. Hierbij komt er op de zegening een boerenmarkt en voorzien we aan onze bloesembars extra kinderanimatie. En met een steptoer en een gastronomische wandeling zijn er ook weer nieuwe routes waarop je Haspengouw op nog een andere manier kan ontdekken?, bloemleest schepen van Toerisme Hilde Vautmans.

Trudofeesten?
?Een aanrader zijn zeker ook de Trudofeesten. Dit vinden elke zeven jaar plaats ter ere van onze naamheilige. Het hoogtepunt van dit stadsfestival is er op 21 en 22 september. Je kan dan allerlei activiteiten, tentoonstellingen en optredens meepikken. Absolute topper is de avondvoorstelling op de Grote Markt: een totaalspektakel met theater, dans, muziek, licht en special effects. Het leven van Sint-Trudo en de geschiedenis van Sint-Truiden komen dan op een magische manier tot leven. Tickets zijn vanaf de lente te verkrijgen op?www.trudofeesten.be?, tipt burgemeester Veerle Heeren nog.

?Hasupenhau no shuto?
Het volledige aanbod werd onder belangstelling van de 160 toeristische partners van Sint-Truiden op 4 februari uit de doeken gedaan in de Minderbroederskerk. De cover van de nieuwe brochure sprong er meteen in het oog: ?Hasupenhau no shuto?, ofwel ?Hoofdstad van Haspengouw? in het Japans. De frontpagina van de gids verschijnt namelijk voor het eerst ook in de taal van het land van rijzende zon. Het stadsbestuur speelt hiermee in op een nieuw doelpubliek dat, ondanks de afstand van bijna 10.000 kilometer, plots toch veel dichter binnen handbereik ligt.

?Sakura?

?Sinds STVV onder leiding staat van Takayuki Tateishi, hebben al verschillende van zijn landgenoten een bezoek aan onze stad gebracht. Er is dus duidelijk potentieel. Japanners die Belgi? aandoen, houden doorgaans halt in steden als Brugge, Antwerpen en Brussel. Ons doel is dat ze Sint-Truiden ook aan hun route toevoegen. We denken alvast dat er veel raakvlakken zijn. Zo is Japan bekend om de ?sakura? of kersenbloesem. Ongetwijfeld zullen Aziatische toeristen dus ook onze kilometerslange bloemenzee?n weten te appreci?ren?, vertelt schepen van Toerisme Hilde Vautmans.

www.visitsintruiden.be

Samen met de gerestylede toeristische gids, kregen de gasten op de voorstelling ten slotte ook in primeur de nieuwe toeristische website te zien:?www.visitsinttruiden.be. Die staat vanaf nu online. Op het gebruiksvriendelijke platform kunnen bezoekers voortaan voor alle activiteiten 24 uur 24 digitaal inschrijven en ook alle wandelroutes gratis downloaden.

Digitale dienstverlening

?Sint-Truiden wil haar dienstverlening tegen het einde van deze legislatuur volledig digitaal laten verlopen. Dat betekent dus ook dat we voor de bijna 100.000 toeristen die Sint-Truiden op jaarbasis bezoeken een goed uitgerust platform moeten voorzien waarlangs zij met ons en wij met hen continu kunnen communiceren. Met de vernieuwde website?www.visitsinttruiden.be?zetten we hierin een eerste duidelijke stap voorwaarts?, besluit burgemeester Veerle Heeren.