Strafke
header-stripes

Wekelijks marktdag wordt belevingsdag

Geschreven door Raf Vanmechelen op zaterdag 18 maart 2017 in rubriek Streeknieuws

Fotograaf: Raf Vanmechelen
Amper 18 procent van de bezoekers van de zaterdagmarkt in Sint-Truiden is jonger dan 30. Shop & The City pakt uit met een aantal initiatieven om nog meer mensen naar de markt te lokken. Er komt een maandelijkse themamarkt en de belevingswaarde moet een stuk omhoog.

Blikvangers op de nieuwe zaterdagmarkt zijn de twaalf themamarkten, met onder meer een dag rond STVV, fietsen en ook showcooking. 
De eerste 15.000 bezoekers ontvangen ook een unieke schets van cartoonist en Truienaar Kim Duchateau, hij is ook meteen peter van de nieuwe Haspengouwmarkt. Duchateau zal ook maandelijks een nieuwe tekening maken op de markt om de themadagen in de kijker te zetten. 

Het stadsbestuur investeerde de voorbije jaren niet echt in de markt en wil de marktkramers nu ook een hart onder de riem steken. Met meer dan 140 kramers is het derde grote weekmarkt in Limburg, dat na Beringen en Genk. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde bezoeker 30 tot 40 euro uitgeeft. 72 % combineert het bezoek ook met een horecabezoek en 82% stapt ook binnen bij lokale handelaars. 35 % van de bezoekers komt van buiten Sint-Truiden.

"We spreken een nieuw publiek aan via sociale media en allerlei kanalen", zegt schepen van Markten Pascal Vossius (Open VLD). "De nieuwe merknaam wordt ook gepromoot met vlaggen, pins en natuurlijk de mooie postkaarten van Kim. Hij herhaalt de stunt maandelijks en de tekeningen worden een collector's item."

Shop & The City
Ook voor Shop & The City is de markt erg belangrijk. "We verloten wekelijks drie speciale cadeaubonnen van 50 euro onder de bezoekers van onze stad. Die kunnen gespendeerd worden tijdens de nieuwe Haspengouwmarkt. Zo hopen we ook de kramers en de bezoeker nog meer te motiveren om onze digitale Shop & The City-kaart te gebruiken. We zetten ook maandelijks een kramer in de kijker en de hoofdprijzen van Shop & The City (waaronder de auto) worden voortaan maandelijks live op de Haspengouwmarkt verloot."*

"De keuze voor de Haspengouwmarkt is een keuze voor de toekomst", zegt burgemeester Veerle Heeren (CD&V). "De inwoners van zowat 63 omliggende gemeenten zijn meer dan welkom."

 



Reacties