Strafke
header-stripes

Innovatie bij Punch

Geschreven door Raf Vanmechelen op maandag 6 augustus 2012 in rubriek Streeknieuws

Fotograaf: Raf Vanmechelen
Punch Powertrain uit Sint-Truiden is vergevorderd met de ontwikkeling van een Continu Variabele Transmissie (CVT) met ingebouwd vliegwiel. Hierdoor moet het normverbruik met 20 procent kunnen verminderen.

Bij stadsverkeer kan dit zelfs oplopen tot 30 procent. Het onderzoeksproject gebeurt in samenwerking met een aantal partners uit Nederland, waaronder Drivetrain Innovations (DTI) en de Technische Universiteit van Eindhoven (TU/e).

Het principe van een vliegwiel-hybride is niet nieuw, maar door te veel beperkingen in de elektronica was de aansturing van dit complexe systeem decennia lang niet mogelijk. Mede dankzij de nodige investeringen in personeel en technologieën is Punch Powertrain nu wel in staat om deze technologie verder te ontwikkelen.

Punch werkt ook aan een meer conventionele (elektrische) hybride. Hier is het conceptuele bewijs al geleverd en wordt de serieproductie (voorzien in 2013) voorbereid. Het grote voordeel van het concept van de elektrische hybride van Punch, is dat hiermee een grotere verbruikswinst te realiseren is en dat er verschillende varianten mogelijk zijn, zoals full hybrid, plug-in hybrid en zelfs range-extender. Zowel de vliegwielhybride als de elektrische hybride kunnen dus perfect naast elkaar bestaan in de markt. Punch ziet de toepassing van de vliegwielhybride voor namelijk in kleine stadsautootjes.

Voor beide hybride toepassingen wordt de basis gevormd door de VT2-CVT transmissie van Punch Powertrain. Deze VT2 transmissie wordt momenteel wereldwijd door 6 klanten gebruikt in hun voertuigen. Serievoorbereiding voor nog eens 10 nieuwe klanten is in volle gang.







Reacties